עמק חינוך

# עמק חינוך   # המצפן   # Stemaianot   # נפגשים   # מרחבי למידה   # מו"פ חינוך   # נבחרת מנחים

 

החינוך בעמק על כל גווניו הוא אחד ממוקדי העשייה המרכזיים אצלנו, ומהווה את הבסיס החשוב ביותר לחיזוק הקהילות והאזור. אנו חותרים להצמיח בוגר ערכי, התורם לסביבתו, מתוך זהות יהודית-ישראלית המחובר לחיי העמק. מוסדות החינוך שלנו כוללים מעונות יום, גנים, בתי ספר ומסגרות חינוך מיוחד רבות.

 

עמק חינוך

עמק חינוך היא התוכנית החינוכית המרכזית שלנו ומטרתה הינה להפוך את העמק כולו למרחב בו מתקיימת חדשנות חינוכית פורצת דרך המאפשרת את פיתוח חוזקותיהם של המורים, התלמידים וכל יתר השותפים.
תהליך הפיתוח מבוסס על אמונה ביכולותיהם של מחנכים לעשות שינוי עומק במוסדות החינוך בהם הם פועלים. התוכנית פועלת משנת 2010 ובעקבותיה אנו עדים לשינוי משמעותי בתהליכים המתרחשים במרחב החינוכי: נבנית שפה אזורית המשותפת לכל מוסדות החינוך על הרצף הגלאי, נוצרים שיתופי פעולה בין מערכות החינוך לסביבה בה הם פועלות, מתהוות יוזמות פדגוגיות רבות וקמים מרחבי חדשנות חינוכית.

לכל אורך הדרך העשייה מתבצעת בשותפות עם משרד החינוך ויחד עם מנהלי בתי הספר, ציבור המחנכים, ההורים והתלמידים.

 

המצפן

המצפן הינו "כוכב הצפון" של עמק חינוך כשבמרכזו השאיפה לתיקון עולם. המצפן מכוון את מובילי החינוך בעמק אל המקום שהיינו רוצים לראות את מערכת החינוך מתפתחת, המצפן מבטא את השפה המשותפת של העמק, ומאפשר הערכה רציפה של התקדמות התוכנית. בצדדיו של המצפן ארבעת הכיוונים שמובילים את התוכנית: יצירה מסע להגשמת חלומות, רעיונות ויוזמות, יחיד – ייחודיות הנובעת מחוזקות, יחד מפגש שותפים המניב חיבור וצמיחה, מרחב – אנשים, שפה ומקום מעוררי השראה.
המצפן הינו תוצר עבודת של פורום המנהלים והסגנים והוא מתעדכן בהתאם לחשיבה שנעשית בעמק.

Stemaianot

תכנית STEMaianot פועלת על מנת לקדם פדגוגיה חדשנית במערכת החינוך. במרכזה של התוכנית עומדת התפיסה כי הלמידה צריכה להיעשות כחלק מאקוסיסטם על ידי שיתופי פעולה רחבים ככל האפשר עם קהילה. על מנת לקדם יצירתיות סקרנות ומוטיבציה בקרב הלומדים אנו פועלים לשילוב בין מקצועות הלימוד ולבסס את ההוראה על בעיות הלקוחות מהחיים (למידה מבוססת בעיות).
STEM הם ראשי תיבות של: Math  Engineering Technology Science, יחד עם זאת אנו רואים חשיבות לקדם את התוכנית בכל מקצועות הלימוד וכאמור גם לשלב ביניהם.

התוכנית מתאפשרת בעזרת תמיכתה הנדיבה של הפדרציה היהודית בקליבלנד במסגרת 'שותפות ביחד'.

לאתר STEMaianot

 

נפגשים

נפגשים הינה תוכנית מפגשים המועברת על ידי המחנכות בכתות בהם הן מלמדות. במסגרתה, מתקיימים מעגלי נפגשים, המעמיקים את ההיכרות בין המשתתפים בהם ויוצרים דיאלוג ושיח בין שווים המבוסס על אמון הדדי. במהלך מעגלי הנפגשים מתחזק האמון בין השותפים במעגל ומתאפשר שיח בו התלמידים יכולים לגלות את חוזקותיהם ובהמשך גם לפתח אותן. דרך המפגשים המחנכות יכולות לראות את הילדים ואת החוזקות של כל אחד מהם. המפגשים מתקיימים בכל בתי הספר ובכל שכבות הגיל והם חלק מההוויה החינוכית שלנו.

 

מרחבי למידה ויצירה

מתוך רצון לקדם פדגוגיה חדשנית בה הלמידה מתקיימת במקומות שונים בתוך הכתה ובית הספר ומחוצה להם, אנו מקימים ומפתחים מרחבי למידה אליהם מגיעים כל בתי הספר בעמק.
אנו שואפים לכך שבמרחבים הלמידה תהיה חוויתית, מגוונת, רלוונטית ויצירתית ותהיה מבוססת על בחירה ואחריות אישית של התלמידים.
לצד המרחבים הבית ספריים פועלים בעמק המרחבים הבאים:

עידן טכנולוגי

מרכז אזורי משותף לפיתוח טכנולוגי, חדשנות חינוכית ותעסוקה.
במהלך שנת הלימודים מגיעים מדי שבוע תלמידים מכל בתי הספר ומכל שכבות הגיל ללמידה חוויתית המחוברת למקצועות הנלמדים בבית הספר.

למידע נוסף>>

שביל עמק המעיינות

שביל הליכה העובר ברחבי המועצה האזורית ובעיר בית שאן ומאפשר היכרות וחיבור של אנשים וקהילות.
על השביל מתקיימות פעילויות חינוכיות שונות:

  • סיורים חד יומיים של קבוצות מהעמק ומחוצה לו.
  • "מסע בשביל"  – מסע של שלושה ימים של כל שכבת י' המחזק את השייכות לאזור ומפתח מסורת ערכית ומשמעותית.
  • " מסע מעברים" – של כל שכבת ו' העולה ל- ז'.
  • "למידה על השביל" – הכרות עם הסביבה של עמק המעיינות באמצעות סיורים אתם מכינים ומעבירים תלמידי בית הספר.

למידע נוסף>>

חווה בעדן

חווה חינוכית חקלאית המהווה מרכז ללימודי החקלאות והסביבה.
במהלך שנת הלימודים מגיעים לחווה מדי שבוע כ-700 תלמידים מכל שכבות הגיל- הגנים, בתי הספר ובתי הספר לחינוך מיוחד. תוכניות הלימוד כוללת לימודים חווייתיים בנושא  מדעים, סביבה וחקלאות.

למידע נוסף>>

 

מו"פ חינוך

מו"פ חינוך (מעוף ופיתוח) הוא פלטפורמה רשותית ייחודית שפותחה על מנת לסייע לצוותי המורים להוביל יוזמות וחדשנות חינוכית במסגרות השונות. את המו"פים מובילים אנשי חינוך בעמק שבחרו לפתוח קורס שבמרכזו דילמה המעסיקה אותם, אתגר הדורש פיצוח, או תחום להעמקה.
המובילים מזמינים שותפים נוספים ללמוד יחד איתם, לחקור ולבנות תוצר משמעותי שישמש להמשך פיתוח החינוך או העמק ("מתנה לעולם"). המו"פים יכולים להיות בית ספריים, או אזוריים.

מו"פ החינוך הוקם על ידי המועצה, בשיתוף הפסג"ה האזורית והמפקחים.

 

נבחרת מנחים

מערך תמיכה, ליווי ומקורות להשראה לאיש החינוך המעוניין ללמד בדרך חדשנית, בצוות ובאופן מאתגר. מערך מסוג זה אינו קיים במערך הבית ספרי הרגיל באופן עקבי וזמין, ופותח כדי לתת מענה לצורך הקיים לחידוש ושיפור שיטות הלימוד והתאמתם לאתגרים של ימינו. המערך פותח בשיתוף רשת דרכ"א והפסג"ה.